6 augusti 2009

Är Algots verkligen billigaste matvarubutiken i Mönsterås?
























Korrekt, men...
På en reklamskylt utanför Algots skryter butiken med att man är billigaste mataffären i Mönsterås, enligt PROs´ undersökning 2009. Påståendet i sig är korrekt. Enligt PROs undersökning kostar Algotskassen 1512 kr, medan Konsumkassen kostar 1645 kr.

Netto är billigare, men fick inte vara med
Ändå känns reklamskylten inte riktigt bra. Även om man inte ljuger så ska man inte heller undanhålla eller förvränga fakta. Sanningen, som alla mönsteråsare förstås känner till, är att Netto är den billigaste matvarubutiken i Mönsterås. Men Netto ingick inte i PROs undersökning. Butiker som saknar 5 eller fler av varorna får inte vara med i undersökningen. Jag är förmodligen Mönsterås bästa schackspelare...om inte Bosse eller Roland får vara med.

Min undersökning
Jag gjorde själv en undersökning för ett par år sedan med följande resultat:
Nettokassen: 572 kr
Algotskassen: 762 kr
Konsumkassen: 817 kr

Relationen mellan Algots och Konsum är ungefär som i PRO´s undersökning, men Netto var klart billigast.

Men som jag och andra redan föreslagit tidigare så kan man väga in flera andra faktorer när man väljer butik:
* Handlartrivsel, lokaler och service (där vinner absolut inte Netto)
* Utbud (där vinner inte Netto)
* Parkering och tillgänglighet
* Miljöhänsyn/ekologiska/rättvisemärkta varor (där vinner inte Netto)

Se gärna min undersökning här.

Jag föreslår att Algots byter reklam till "Bäst service och trevligast personal, enligt Mönsteråsbloggen".

Inga kommentarer: