25 oktober 2009

Fotbollsplaner i Mönsteråsområdet


Gammal fotbollsplan vid Forsa?

Det fanns en tid när varje by av rang hade ett fotbollslag. Lite här och var i hagarna kunde man se fotbollsplaner. Vissa lag hade även egna fotbollsdräkter. (se här) De flesta av dessa byaklubbar fungerade säkert som farmarlag till Mönsterås GoIF och Mönsterås AIF. Från 1930-talet känner jag till följande lag i Mönsterås med omnejd (Mönsterås GoIF ej med här):

Mönsterås AIF – bildad ca 1926-1929. Nedlagd ca 1942 – fotbollsplan vid Sylten till höger på väg ut mot Kråkerum. Spelade i seriesystemet. Se artikel här och här.

Forsa IF – känd 1930-talet. 3 fotbollsplaner. Mest använd var Ekesläta som låg till höger i skogen vid Gelebo. Jag tog mig en tur dit och hittade något som eventuellt skulle ha kunnat vara en fotbollsplan (se bild ovan). Ett elstängsel för boskap hindrade mig att ta en närmare titt. (Jo, det kändes när jag försökte klättra över).

Habbestorp – känd 1930-talet. Fotbollsplanen låg till höger i Springarebacken. Har undersökt området, men hittar inga spår.

Torp – känd 1930-talet. Fotbollsplanen låg till höger om Metodisternas kapell. Området har idag ett hus.


Elgerum – känd 1930-talet. Osäker var fotbollsplanen låg. Låg den möjligtvis vid dagens träningsplan?

Hammarglo – känd 1930-talet. Osäker var fotbollsplanen låg.

Skruvshult – 1930-talet? Fotbollsplanen låg på en åkermosse till vänster nere i skogen efter Fågelsjö vägskäl.

Så här såg det ut när Curt Sundlöf visade mig Mönsterås AIF´s gamla plan vid Sylten i våras.





Inga kommentarer: