25 oktober 2009
Vem bryr sig om grabbarna som inte läser?
För att få igång läsningen hos pojkarna tipsade jag om enkla spännande böcker.
Läsning och ordförråd
Barn/ungdomar som läser böcker regelbundet har i regel ett ordförråd på mellan 50 000 och 70 000 ord när de slutar nian. De som inte läser har ca 15 000 ord. För att klara gymnasiestudier brukar man säga att det krävs ca 50 000 ord.
Pojkar läser sämre och mindre
Alla undersökningar visar att pojkar läser betydligt sämre än flickor, samt att pojkar läser betydligt mindre än flickor. Detta har man försökt förklara på olika sätt.
Det finns biologiska förklaringar som går ut på att flickor mognar tidigare än pojkar, vilket skulle gynna läsvilja och läsförmåga. Vidare finns en socio-kulturell förklaring som säger att pojkar missgynnas av att de har kvinnliga lärare i språk. Pojkarna saknar helt enkelt vuxna läsande manliga förebilder i skolan.
Det mesta tyder i alla fall på att det inte handlar om bristande inlärningsförmåga hos pojkarna, utan att det är engagemanget som brister, och då är det ju plötsligt mer hanterbart.
Pojkarna började läsa mer
När jag jobbade som barn- och ungdomsbibliotekarie/skolbibliotekarie i Mönsterås och mötte skolklasser med barn i olika åldrar för att ge dem boktips, så var det somliga lärare som sa att pojkarna hade börjat läsa mer sedan de börjat gå på mina bokträffar. Det skulle kunna förklaras av teorin om manliga läsande förebilder.
Att läsa "skräplitteratur" är bättre än att inte läsa alls
Samtidigt fanns det vissa lärare som försökte styra elevernas läsval bort från det dom kallade skräplitteratur. Någon sa till mig att jag inte skulle tipsa ungarna om ”Bert-böckerna” - böcker som särskilt pojkarna älskade.
Jag arbetade utifrån en helt annan idé – det är bättre att läsa enkla böcker med äventyr eller humor än att inte läsa alls. Därför försökte jag alltid ge boktips som jag trodde skulle kunna tilltala de där grabbarna som aldrig annars tog i en bok. Förutom bibliotekets böcker så tog jag med egna gamla Bigglesböcker, Tre Deckare och Tvillingdetektiverna…och jo då…grabbarna läste! Lärarna tyckte nog att det var skräplitteratur jag gav ungarna, men det viktigaste var att få igång läsningen.
Slutsatser
Vill man locka fram läsengagemanget hos pojkarna och därmed ge dem ett större ordförråd som ökar deras möjligheter att tillgodogöra sig studier, så föreslår jag att skolorna försöker förstå vilken typ av litteratur som kan få pojkarna engagerade, samt satsar på läsande manliga förebilder. Som det är idag styrs skolorna i allt för hög grad av förlegade idéer om vad man bör läsa, viket förstås hämmar läsengagemanget. Vidare har man inte förstått vikten av manliga läsande förebilder inom språkundervisning och på biblioteken.
Läsning och ordförråd är inte bara en könsfråga, utan en klassfråga. Undersökningar visar att barn som växer upp i akademikerhem har ett tre gånger så stort ordförråd som barn i arbetarklasshem. En stor utmaning både för föräldrar och skola.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar