19 april 2010

Konsumentköplagens tre år omvandlades till tre veckor på Konsum i Mönsterås


Idag köpte jag den här sparkcykeln till dotternpå Coop Konsum i Mönsterås. Någon garanti gavs dock inte. Och Konsumentköplagens tre års reklamationsrätt förvandlades till tre veckor.

Ingen garanti på sparkcyklar
Idag begav jag mig till Coop Konsum i Mönsterås för att köpa en sparkcykel för 229 kr till dottern. Efter betalningen frågade jag om garanti, men någon sådan trodde kassörskan inte fanns. För säkerhets skull ringde hon sin chef och efter en stund fick jag besked om att det inte finns någon garanti för sparkcyklar.

Jag hade tre veckor på mig
Ok, jag vet ju att butiker inte är skyldiga att ge garanti, men den tvingande Konsumentköplagen gäller ju alltid oavsett om butiken ger garanti eller inte. När jag påpekade detta sa hon att jag hade tre veckor på mig att reklamera fel, men att hon inte kunde reglerna.

Konsumentköplagen ger mig tre år
Borde inte kassörskorna ha fått information om Konsumentköplagen? Enligt den har jag som kund tre år på mig att reklamera ursprungligt fel på en vara. Och de första sex månaderna är det inte jag som har bevisbördan.

Brist på serviceanda
Det är ledsamt att Coop Konsum i Mönsterås inte är mer serviceinriktade. I andra butiker jag har handlat i vet man inte hur väl man vill. "Inga problem. Bara kom hit om det uppstår fel på varan", är jag van att få höra både på Netto och på Algots. På Konsum kan man inte ens grundläggande Konsumentköplag.

Läs mer här och här.

2 kommentarer:

Lars Johansson butikschef sa...

Hej Jonny.
Frågan du ställde till kassörskan
var om du fick ett garantibevis
på sparkcykeln. Vi lämnar bara ut
garantibevis på el-artiklar då det
är två års garanti. Vad det gäller
reklamationsrätten (som är tre år) används kassa-kvittot som bevis. Det är inga problem hos oss på Konsum att få varan reklamerad.

MVH
Lars Johansson Butikschef
Coop Konsum Extra Mönsterås

Jonny sa...

Hej Lars!
Min första fråga gällde garanti. Efter det förde jag Konsumentköplagen på tal, varvid jag fick till svar att jag hade tre veckor på mig. Men hon betonade samtidigt att hon inte kunde reglerna. Tre år förvandlas alltså till tre veckor när hon gissade. Nu klandrar jag inte kassörskan, vilket också framgår av min artikel. Det jag förundras över är att de inte fått kunskap om Konsumentköplagen. Så min fråga gällde alltså först garantin, därefter Konsumentköplagen, inte bara garantin.