4 augusti 2010

"Han blev med tiden tämligen fet"

"Han blev med tiden tämligen fet"
”Han blev med tiden tämligen fet”, brukar det sägas om en av våra svenska kungar från 1600-talet, Gustav II Adolf. Samma omdöme kan dessvärre fällas även om en nutida undersåte. Från att ha varit ett benrangel i min ungdom har jag gått via lönnfet till tjock. Men nu får det vara definitivt slut på detta kroppsliga sönderfall.

Inga konstiga metoder
Ett par tidigare misslyckanden skall nu omvandlas till succé– och detta utan underliga metoder hit eller dit. Förändrade kostvanor och motion (nåja promenader) räcker gott och väl. Jag får alltid ont i fötter och ljumske av promenader, men det kan inte hjälpas. Här finns inga genvägar – viktminskning handlar om äcklig mat och värkande muskler (eller vad det nu är som gör ont).

Skammen och långsiktiga motivationsfaktorer
Nu tror jag i och för sig inte att bloggens läsare är särskilt intresserade av min vikt. Likväl kommer jag en gång i veckan att presentera vikt och midjemått. Offentlighetens onåd ska hjälpa mig. Jag vill inte stå där med skammen att ha misslyckats. Denna faktor skall inte underskattas även om den förstås kombineras med mer positiva och långsiktiga motivationsfaktorer som bättre hälsa och mer ork.

Så här kommer mina startpositioner. Om en vecka redovisar jag nästa mätning.

Vikt: 114,8 kg
Midjemått: 121 cm


Före.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Gördel kanske för att slippa pinan. Frukt & grönt och allsidig kost brukar funka. Lycka té...

Konfliktfritt! sa...

Åh, där är ju niiiii!
Det finns en teori om att den enklaste metoden torde vara den bästa! Min käreJohnny ; ät inte! Prova detta en vecka ; är benägen att garantera viktminskning. Utbildning till benrangel tar dock litet längre tid, men den är inte omöjlig, det har bildmässigt verifierats, speciellt under åren åren 1930- 1945.
Hälsningar!

Jonny sa...

Ja, gördel tänkte jag aldrig på!

Konfliktfritt (som behärskar semikolon): Jag förstår om benrangel kan väcka vissa negativa tankar. Men faktum är att jag såg ut som ett sådant.

Daniel sa...

Du är alltid välkommen att börja lira lite fotboll med oss Jonny!

:-) Daniel Skaret

Bert sa...

Skulle tro att dina ljumske och fot problem beror på att du allt för ofta klämmer in dig i den där röda koreanska ryggsäcken med skottkärrehjul.
Köp en cykel istället!

Jonny sa...

Daniel: Tack ska du ha, men då skulle nivån på träningarna sänkas till oigenkännlighet. Men om ni byter spelsystem och är i behov av en stillastående cementerad back i straffområdet...slå en signal!

Bert: Har redan en cykel, men det blir alltid punktering. Koreansk ryggsäck! Din korvlåda då?!

Bert sa...

Och vart tog min kommentar vägen, den om att min korvlåda till bil skulle passa dig alldeles utmärkt.
Retorikförlust kan det var orsaken?

Jonny sa...

Den kommentar du hänviar till har tyvärr inte kommit fram till min mejl. Annars hade jag förstås godkänt den. Jag har högt i tak.