12 september 2010

Hur går valrörelsen?

Jag träffade en man på Köpingen (inte på stan) som undrade hur det går med valrörelsen? Jo, tack jag har gjort vad jag kan utifrån mina förutsättningar. Jag har ju ingen partikassa, får inga pengar av facket som sossarna eller från miljonärer som de borgerliga. De människor som gillar mitt parti har nog inte så stora plånböcker. Hur det än går i valet så har valrörelsen gått utmärkt:

- Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti är det i särklass mest aktiva partiet att föra debatt. Vi har debatterat i lokalpress och på Internet, även om Roland Åkesson (C) inte har brytt sig om att svara utan lämnade walkover. Vi har dessutom fört en debatt långt innan den riktiga valrörelsen började och är därför extra trovärdiga.

- Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti är det enda lokala parti som medvetet använder sig av modern teknik som valplattform, med undantag av Eric Dicksson från moderaterna som är framåt. Vi bloggar och använder även YouTube.

- Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti har lyft fram valfrågor som tidigare var döda. Vi lyfter fram viktiga frågor som sedan andra tar över. Ett exempel är Oknö som inte var någon valfråga förrän jag gjorde den till det. Hörde att min kritik mot Oknös fortsatta exploatering hade tagits över av Socialdemokraterna i debatten mot Roland Åkesson häromdagen. Jag har också serverat sossarna argument i skolfrågan och lyft denna fråga till den viktigaste i valet. Vi har också lyft fram dom bortglömda människorna i Mönsterås. Kritik mot den saknade debatten har också gett resultat och säkert inspirerat lokaltidningen till att anordna den första debatten i Mönsterås på 8 år. Vi har också, tillsammans med Miljöpartiet och Eric Dickson (M), vågat framföra en genomtänkt kritik mot hur demokratin fungerar i Mönsterås.

- Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti är det enda av partierna som presenterat en egen budget inför framtiden.

- Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti är det enda parti som verkligen gör skillnad utan att för den skull lägga populistiska eller ansvarslösa förslag när det gäller skolpolitiken och politiken för äldreomsorgen. Sossarna pratar mest, men skiljer sig i praktiken väldigt lite från Centerpartiet.

Det vi inte har lyckats så bra med är att nå dem som inte använder Internet. Vi har visserligen fått in en debattartikel i Barometern/OT och blivit intervjuade i Östran, men minnet är kort. Vår avsaknad av partikassa har också gjort att vi inte har valskyltar eller riktiga affischer. Jag har dock delat ut viss reklam i utvalda kvarter, samt satt upp små miniblad på anslagstavlor. Men här ligger vi så klart långt efter.

Samlad information om vår politik hittar du på denna länk. Läs också om våra två nya valfrågor om utvecklad hemtjänst med hemlagad mat, samt att kommunen bör stärka kontrollen av Mönsterås Bostäder..

En liten notis om riksdagsvalet
De minimala skillnader som finns mellan blocken har medfört att SD nog tyvärr kommer in i riksdagen. Jag befarar ett kaotiskt parlamentariskt läge i Sverige efter valet. Om Alliansen vinner så beror det enligt mig på följade:
1. S har blivit ett borgerligt parti med total marknadsanpassning. Folk känner inte igen sig. Visioner om ett gott samhälle för alla saknas. Välfärdssamhället har nedmonterats även under socialdemokratiska regeringsperioder. Detta tror jag är den långsiktiga förklaringen. Sedan har man också gjort bort sig på kort sikt.

2. Samarbetet med Vänsterpartiet tror jag var ett strategiskt misstag. Många Socialdemokrater hyser stor misstro till partiet som ännu har många kommunister i partiet (kommunismen räknar bortåt 94 miljoner offer).

3. S vill ta bort det populära Rut-avdraget, eller var det Rot? Vet inte, men varför ta bort en av få vettiga saker som alliansen genomfört?

4. De Röd-gröna vill höja bensinskatten. Är det något som retar upp folk, så är det sådant.

5. Mona Sahlin som person har ingen stark ställning bland fotfolket. Hon betraktas som högersosse. Inom Socialdemokratin är det sedan gammalt viktigt att arbeta och göra rätt för sig – de har inte glömt Monas Tobleronestrul. Mona är en representant för Stockholm, vilket inte gynnar hennes chanser på landsbygden.

Inga kommentarer: