8 december 2010

Facebook, Wikileaks och SÄPO

Få Facebookvänner
Dags att ta en liten paus från Mönsterås och lura lite på sitt sociala kontaktnät på Internet. Jag har ju vid flera tillfällen hyllat socialdigitala medier som en stor innovation, inte minst för oss som är blyga eller bara allmänt asociala. Men så noterade jag att många av mina Facebookvänner har flera hundra vänner i sitt kontaktnät. Jag har i skrivande stund futtiga 48, om än så älskvärda, vänner. För att vara Facebookveteran framstår det som oerhört få, även om man tar min asociala hållning i beaktande, och även om man värderar kvalitet högre än kvantitet.

Var är exempelvis min enormt stora släkt? Av över 40 kusiner på mödernet har jag inte lyckats hitta en enda på FB. Så teknikfientliga kan vi väl inte vara. Kom igen nu alla ättlingar till Jarl och Stina Karlsson i Mjölerum! Nä, dags att ta tag i det här. Jag driver ingen snobbig kräsen linje på FB.

Vad tycker jag om Wikileaks?
Någon frågade mig vad jag tycker om Wikileaks. Det kan ju vara intressant då jag vid något tillfälle lyft fram den digitala journalistikens fördelar som komplement till det man brukar kalla ”gammelmedia”. Jag har dock aldrig förespråkat att man skall bryta mot lagen och hacka sig in i myndigheters digitala arkiv för att komma åt material som inte faller under offentlighetsprincipen.

Maktens besynnerliga krumbukter avslöjas, men tveksamt om total öppenhet gynnar medborgarna
Hade jag haft ansvar för rikets säkerhet eller varit diplomat hade jag sannolikt inte varit glad just nu. Total öppenhet gynnar förmodligen inte medborgarna när det gäller exempelvis säkerhetspolisens arbete. Wikileaks avslöjar och publicerar ju uppenbarligen hemligstämplat material. Vissa kallar det de bedriver för högteknologisk terrorism. Å andra sidan känns det uppfriskande att några bedriver journalistik på det här sättet. Maktens besynnerliga krumbukter avslöjas obarmhärtigt. Kanske dags att återupprätta en gammeldags tjänstemanna- och politikerheder som innefattar en ökad medvetenhet om vem man tjänar.

Oönskade konsekvenser
Jag befarar dock att Wikileaks urskiljningslösa publiceringar av statshemligheter kommer att få en högst oönskad effekt. Det som tidigare var hemligt kommer nu att bli än mer hemligt. Även det som tidigare var tillgängligt kan också komma att bli hemligt. Samma fenomen kunde vi nyligen se i Mönsterås i liten skala. Efter att lokalpressen och Mönsteråsbloggen skrivit öppet om alla outhyrda lägenheter Mönsterås Bostäder har, så sekretessbelades uppgifterna. Samma fenomen har jag mött i många andra sammanhang där jag har skrivit öppet om saker och ting. Det fria ordets svärd möts av betongbunkrar.

Dessutom kan vi förvänta oss än mer kontroll och övervakning. De amerikanska myndigheterna kommer att göra allt för att få kontroll över Internet. Wikileaks må ha gjort en stor journalistisk gärning när de publicerade dokument som inte var avsedda för allmänheten. Men motreaktionen lär inte låta vänta på sig.

En liten dialog
Låt mig få avsluta med en liten dialog som jag och en god vän hade på FB idag angående detta (OBS obegriplig humor. Namnen är ersatta med X, Y och Z etc)

Jag: Det där Wikileaks verkar vara ett fint gäng. Hackar alla de tycker illa om och publicerar sekretessbelagda statshemligheter. Hade inte varit särskilt glad om jag hade haft ansvar för landets säkerhet. Å andra sidan är det ju snyggt och fräckt jobbat. Ler småroat. Hade jag varit journalist hade det väl varit julafton nu.

XXX: ”Landets säkerhet”, hade säkerhetschef E vrålat och sedan skickat ut dig och mig att ta dom.......

Jag: Där har du det...sätt in E!

XXX: Såväl du som jag kunde säkert bidra med något också. Vi är ju inte alltid snälla...

Jag: Som förhörsledare hade vi gjort succé. Den där blekfisen de gripit i England hade blivit om möjligt ännu blekare i vår källare.

XXX: Just det och sedan krydda upp anrättningen med litet ZY och gärna tidigt en morgon då hans morgonhumör är bedrövligt.

Jag: Förunderligt att vi inte jobbar för SÄPO än.

XXX: SÄPO hade haft en helt annan ställning och delvis annan inriktning om vi fått hand om det hela. Agent och samtidigt historiker är en oslagbar kombination. James Bond hade framstått som rena söndagsskoleläraren....Och skulle vi sedan filmatiserats hade jag fått spelas av Per Grundén och du av Claes Månsson.

Jag: Är dom inte lite väl gamla...

Inga kommentarer: