30 september 2011

Mönsterås marknad förr

Mönsterås marknad igen
Imorgon är det dags för Mönsterås marknad igen. Marknad har vi haft i Mönsterås sedan medeltiden, även om marknadsplatsens centrum då låg i området mellan hamnen och Storgatan. Torget som marknadsplats är sannolikt inte lika gammal, men kanske har man varit även där sedan 1600-talet. Marknaden har förstås ändrat karaktär under århundradena allt eftersom samhället har förändrats - från kreatur, hantverk och det som jorden gav till vad den är idag med leksaker, godis, kläder och allsköns mirakelmedel.

Jag har flera gånger skrivit om marknaderna när jag var barn, så jag ska väl inte upprepa mig för mycket. Men den känsla av förväntan som man hade är inte svår att erinra sig. Egentligen började marknaden redan på fredagskvällen då en del tidiga knallar slog upp sina stånd. När skymningen kom smög vi grabbar omkring och letade efter någon mindre nogräknad leksakshandlare som kunde tänkas sälja stinkbomber under disk. Ärtrören och ärtorna hade man redan klara. De hade tillverkats och inhandlats i god tid. Ibland fick man för sig att köpa även en ärtpistol, men de hade i regel dålig precision jämfört med ärtrören. På lördagen kom alltid mina kusiner från Ruda på besök. Och så gick man några varv i gångarna på torget. En och annan leksak kunde det bli och så några lotter. På söndagen var man tidigt uppe och letade småpengar och några ören till smågodis brukade det alltid bli.

Nedan visar jag några foton från äldre tiders marknader i Mönsterås. De flesta är från perioden 1890-tal till 1930-tal. Tyvärr är det ont om marknadsbilder från modern tid. Jag hinner dessvärre inte kommentera alla bilder.

Marknad i modern tid. Undar vem som hade kommit på stolleidén att sätta en orkester på El-Centers tak.


Lyckobrev till salu.


Kreatursmarknad hade man ibland vid skoltorget. I bakgrunden skymtar tingshuset, nuvarande bibliotekbyggnad.



1890-tal.


1890-tal.

Inga kommentarer: