23 mars 2010

Resultatet av valundersökningen

Bakgrund
Resultatet av min undersökning inför kommunvalet 2010 ska redovisas. Varmt tack till alla er som deltog! Innan jag sågar min egen undersökning, så ska jag redovisa hur ni har röstat. Först bara några ord om vad som brukar gälla för kommunalvalen i Mönsterås. Varje val brukar omkring 8 200 kommuninvånare rösta. För att komma in i fullmäktige brukar det krävas omkring 120 röster, vilket motsvarar ungefär 1,5%. De minsta partierna som kom in 2006 hade omkring 1,8%. I kommunalvalet finns ingen 4 procentspärr.

I min undersökning avgavs 99 röster.

Partier utan blocktillhörighet
Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti: 29% (29 röster)
Sverigedemokraterna: 26% (26 röster)

Röd-gröna blocket
Socialdemokraterna: 15% (15 röster)
Miljöpartiet 8% (8 röster)
Vänsterpartiet 3% (3 röster)

Alliansen (Borgerliga blocket)
Centerpartiet 8% (8 röster)
Moderaterna 8% (8 röster)
Kristdemokraterna 2% (2 röster)
Folkpartiet 0% (0 röster)


Resultatet från valundersökningen i tabellform.

Lek med tanken
OM det här hade varit en representativ undersökning för Mönsterås Kommun så kan vi alltså konstatera att mitt parti Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti hade blivit största parti med 29%, följt av Sverigedemokraterna på 26%. Centerpartiet skulle ha gjort ett uselt val och backat med bortåt 40%. Jag kan inte låta bli att le lite inför tanken på rubrikerna i tidningen dagen efter. Och vad skulle ha hänt rent konkret?

Invändningarna
Nå, nu måste jag förstås vara ärlig nog att komma med invändningarna. Visserligen röstade nästan 100 personer denna gång, men det finns inget som tyder på att de som röstade skulle utgöra ett representativt genomsnitt av Mönsterås Kommun, inte ens för Mönsterås tätort.

Sverigedemokraterna är, deras dåliga politik till trots, duktiga på att använda Internet. När det gäller Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti så är det ju lätt att tro att jag skulle ha någon slags fanclub bestående av nära vänner och släktingar som röstat, men riktigt så är det inte. Jag skulle gissa att ungefär 5 av rösterna kommer från min omgivning. Jag känner ganska få människor.

Positivt för MDT
Min tolkning är att många av dem som tagit del av det som Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti står för finner det ganska så vettigt. Så om partiet lyckas sprida information om sin politik så tror jag säkert att vi kan få ihop de 120 röster som behövs för att komma in i fullmäktige. Det handlar om att nå ut. Vi är helt klart inte chanslösa.

Ett tänkbart scenario
Låt mig få avsluta med att måla upp ett mycket intressant scenario inför kommunalvalet i höst. Kanske blir det trots allt inte lika förutsägbart som vanligt. Om Socialdemokraterna går framåt på riksplanet så kan det spilla över något på kommunal nivå så att några av de sossar som brukar rösta på Roland Åkesson nu röstar på S även lokalt. Samma fenomen är förstås tänkbart för Miljöpartiet. Lek samtidigt med tanken att Sverigedemokraterna och Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti kommer in i fullmäktige. Man kan tycka vad man vill om det scenariot, att jag inte gillar SD är ingen hemlighet, men det skulle onekligen göra Mönsteråspolitiken mer spännande.

Valresultat 2006

Presentation av Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti.

9 kommentarer:

Bert sa...

Vilka/vilket parti skulle MDT inte kunna tänka sig att ingå allians med om valresultatet skulle bli som i din enkät.

Jonny sa...

Om resultatet skulle bli som i undersökningen så skulle förstås Centerpartiet inte kunna fortsätta inneha kommunalrådsposten. I det läget tycker jag att MDT, S och MP vore ett hyfsat realistiskt alternativ. Jag förmodar att ett visst kaos skulle inträda innan förhandlingarna drar igång. Ett annat scenario är förstås att Alliansen och de röd-gröna går ihop i en ohelig allians för att slippa förhandla med MDT och SD. Men om SD får 26% och MDT 29% så måste det förstås få konsekvenser. Men MDT och SD står ju för långt ifrån varandra för att kunna gå ihop annat än i enstaka sakfrågor kanske.

Mer sannolikt är kanske att valresultatet skulle kunna ge SD och MDT vågmästarroller. Då får man förstås förhandla.

Peppe sa...

Grattis Jonny!
Det ser ju bra ut det här för MDT.

Jonny sa...

Tack Peppe! Min enda farhåga är att ta röster från MP, vilket jag inte vill. Å andra sidan har det ju varit stilltje i Mönsteråspolitiken i så många val nu att det kan vara roligt att försöka i alla fall.

Bert sa...

Om vi fortsätter under ovan givna förutsättningar att MDT blir största parti, skulle du Jonny då kräva att få kommunalrådsposten.

Vidare: du kan ju knappast sätta dig själv på alla mandaten som MDT skulle få i händelse av en ev valseger, du vill ju enligt egen utsaga inte bli en ny R Åkesson.
Har du några namn/personer/partimedlemmar att presentera för ev MDT-väljare.

Vilken partisymbol(blommor är ju vanligt) har MDT och vilken färg.

Jonny sa...

Valresultatet i min undersökning är ju inte realistiskt. Jag har aldrig räknat med att annat än max ett mandat. Därför har jag inte heller lagt ner någon energi på att samla folk till detta val. Skulle det mot förmodan bli mer än ett mandat, så får man väl fråga några som har röstat på partiet om de ställer upp. Några tomma stolar ska det inte behöva bli.
Om MDT skulle bli största parti - leka tanken kan man ju alltid - så skulle jag inte vilja vara ensamt kommunalråd. Jag vet inte om det är juridiskt möjligt, men om det är det, så varför inte låta uppgiften delas av två eller tre personer, dels för att bredda kompetensen, dels för att sprida makten.
Partisymbol har jag funderat lite på, men det kändes trist med en blomma. Kanske blir det en annan symbol på framtida valaffischer.

Bert sa...

Nej, några 29% kommer du inte att få men säkert fler än du kanske räknar med. En känsla jag får är att du(MDT) inte vill ha mer än just ett eller några få mandat, kanske att du eftersträvar möjligheten till en vågmästarroll.

Tredelad kommunalrådspost, du(MDT), en sosse och en miljömupp. Det låter verkligen inte som en tilltalande sörja/röra.
Vad Mönsterås Kommun behöver är ett parti av samma snitt som Ölandspartiet med orädda politker typ Per Lublin.
Jävlar vad roligt det skulle bli i i tråkhålan Mönsterås, helt plötsligt skulle kommuninevånarna få veta vad som försiggår i skumhuset längs med Södra Tingsgatan.

Jonny sa...

Jo, du kan vara säker på att MDT kommer att föra en orädd politik. Det kommer att märkas om vi tar plats i kommunfullmäktige. Samtidigt är det viktigt att nå konkreta resultat. Därför ska man nog inte göra sig helt omöjlig i onödan som Lublin ibland gör. Jag går in helt förutsättningslöst i det här. Vi får se var det slutar. Givetvis ska ett parti alltid vara beredd att teoretiskt axla kommunalrådsposten. Men att som helt politiskt oerfaren ta på sig det kan man ju bäva inför. Bättre då att inte göra som Åkesson, utan att dela på makten.

Jonny sa...

Sedan är det väl så Bert att MDT aldrig kommer att göra dig riktigt nöjd pga att MDT inte delar SD:s syn på invandrarfrågan. Annars hade vi kunnat slå oss ihop Bert och slagit Mönsterås med häpnad.