24 mars 2010

-Tycker du illa om Roland Åkesson? Något om vad kommunalvalet egentligen handlar om

Tycker du illa om Roland Åkesson?
Tycker du illa om Roland Åkesson? Jag fick frågan mot bakgrund av att jag ibland har kritiskt granskat Centerpartiet och Rolands agerande som kommunalråd i Mönsterås.

Frågan är befängd. Jag har överhuvudtaget aldrig uttalat mig negativt om människan Roland Åkesson. Tvärtom har jag ibland uttryckt en positiv förvåning över hur trevlig och intresserad han verkar vara, trots min kritiska granskning. De få gånger jag har haft kontakt med Roland har han alltid agerat trevligt och korrekt, även när han varit på resande fot och haft mycket att göra. Nej, Roland verkar vara en hyvens kille. Det hade nästan varit roligare om han kunde bli lite tvär ibland.

Kritisk granskning av makten
Däremot har det varit självklart för mig att granska Makthavaren och Kommunalrådet Roland Åkesson. Alla makthavare på hans nivå får förstås finna sig i det. Och där tycker jag inte alltid att media har fullgjort sin uppgift i Mönsterås. Därför har jag några gånger skrivit om Centerpartiets maktinnehav i Mönsterås, om de demokratiska implikationerna av långvarigt maktinnehav, om avsaknaden av debatt, Rolands skicklighet att använda sig av media och kommunens hemsida, om tendensen att Roland alltid blir förknippad med de positiva nyheterna, medan informationschefen skickas fram när det är något negativt (som nu senast när man tvingades släppa ut orenat avloppsvatten) och personkulten kring Roland.

Att somliga människor har svårt att acceptera det, säger mer om atmosfären i Mönsterås än om mig. Det här borde vara självklart politiskt nyhetsstoff för vilken tidning som helst.

Ett trött parti
Kommunvalet i Mönsterås 2010 handlar dock inte om huruvida Roland Åkesson är ett bra kommunalråd eller inte. Han har gjort ett bra jobb. Men Centerpartiet är ett trött parti som efter 25 år vid makten inte vågar förnya sig och anta utmaningarna som Mönsterås står inför.

Försummade områden
Ska vi fortsätta i gamla hjulspår, fortsätta försumma ungdomarna, skolan, det demokratiska samtalet och tryggheten – för detta är försummade områden i det centerstyrda Mönsterås.

Erfarenhet mot förnyelse
Mot ”den Gamle” Roland Åkesson står ett i politiska sammanhang oprövat kort för socialdemokraterna som kommunalrådskandidat – den blott 29-årige Robert Rapakko. Det ska bli intressant att se om erfarenheten får fler röster än förnyelsen.

Det finns alternativ
Nu behöver inte valet stå endast mellan Centerpartiet och Socialdemokraterna. På förnyelsesidan står även mitt parti, Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti, som utgör ett alternativ för alla som tycker att demokrati är något mer än en valkampanj vart fjärde år, och som utan prestige och låsningar till endera blocket vill satsa på de områden som Centerpartiet försummat. Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti visar medborgarna respekt genom att driva politik även mellan valen. Om vi blir representerade i fullmäktige kan ni därför räkna med många motioner och debatter. Idag beställer jag valsedlarna. Du får gärna använda dem i september.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tydligen är det väldigt svårt för många människor att skilja mellan SAK och PERSON! Och jag upplever att det problemet är lite större i Mönsterås än på många andra ställen!

Kanske är det så att vi har någon sorts gammal ingrodd bruksmentalitet i Mönsterås?
I brukssamhället rättar man sig efter omgivningens normer och undviker att ”sticka ut”, undviker att uttrycka en avvikande åsikt. Brukspatronen (läs: Åkesson) förväntas garantera den sociala tryggheten på samma sätt som i gamla hierarkiskt styrda bruksorter. Och det verkar finnas så många tycker att det är bekvämt att slippa ta ställning, vara osjälvständiga, mer eller mindre passiviserade och bara flyta med strömmen! Det är bekvämt att rösta som man alltid har gjort och som ”alla andra” gör – man slipper ju tänka och vet vad man har men inte vad man får. För dessa människor upplevs förnyelse och förändring som ett hot!

Jonny sa...

Tack för din kommentar! Jag tror du gör en korrekt analys. Visserligen har ju Mönsterås inte varit bruksort särskilt länge (1950-talet), men den har ändå i mycket blivit en typisk sådan, på både gott och ont. Att människor som i grunden är socialdemokrater röstar på centerpartiet (Roland Åkesson) lokalt är kanske inte heller så konstigt då socialdemokraterna av tradition alltid har strävat efter landsfäder. När man inte har haft det lokalt, så har Roland kunnat ta den rollen.