22 mars 2010

Inför premiären i division 5 nordöstra - IF Ariel

Idag fortsätter jag kartläggningen av Mönsterås GoIF:s konkurrenter i division 5 nordöstra. Tidigare har jag skrivit om Besa FF, Fågelfors IF, Hjorted/Totebo och B.O.IF. Idag är det IF Ariels tur att presenteras.

IF Ariel
IF Ariel från Kristdala är en gammal fin anrik förening bildad 1929 som Kristdala-Kamraterna. 1934 bytte man namn till IF Ariel. De första åren av 1980-talet låg herrfotbollen nere, men sedan 1983 har man lyckats vara med i seriespelet.

Dags att bryta mönstret?
Ariel brukar historiskt sett bara hålla sig kvar i femman tre fyra år i rad innan man åker ner i sexan. 2002-2004 spelade man i division 5 innan man åkte ur. Efter två år i sexan var man tillbaka i femman 2007. Nu är man alltså inne på fjärde säsongen i rad i femman. Är det dags att åka ur nu igen? Nej, jag tror faktiskt inte det.

Förluster under försäsongen
De senaste två säsongerna har Ariel något överraskande placerat sig på hedersamma tredjeplaceringar och fick förra året kvala till fyran. Nu tror jag i och för sig att man får det svårare i år då flera lag har satsat lite extra. Men någon nedflyttning ska det inte behöva bli. Visserligen har träningsmatcherna inte gett några löften om en bra säsong – förluster mot division 4-lagen IFK Oskarshamn (0-2) och Fårbo FF (0-4), men också förlust mot Mörlunda (1-2) från division 6 i Smålandscupen. Nu kan man inte sia för mycket utifrån träningsmatcher, men man verkar onekligen ha en del att jobba på.

Får behålla nyckelspelare
Men…Ariel får vad jag förstår behålla sina två stora målgörare Erik Gustafsson och Ola Molin som förra säsongen gjorde 23 respektive 17 mål. Man har förlorat tre spelare till Mörlunda, men också värvat tre - Jonas Olovsson (Björnhult, där han skall ha varit väldigt bra), Anders Johansson (Fårbo) och Fredrik Ernerdahl (BB 2001). Eventuellt är även Fredrik Ödlund ny i laget. Kanske kan ytterligare någon ha tillkommit de senaste veckorna. Björnhult har visst dragit sig ur seriespel och jag vet inte om några spelare har gått till Ariel.

Målsättning - övre halvan
Ariel var ett av de lag som svarade på mina frågor inför säsongen. Daniel Larsson berättar att målsättningen inför säsongen är att hamna på den övre halvan. De väljer medvetet att hålla målsättningen lågt för att sedan kunna bli positivt överraskade.

Extra plus för att man svarade trevligt och utförligt på mitt mejl. Har dessutom bra hemsida.

Spelar på: Ekskogsvallen

Tränare: Roger Nilsson och Urban Gustafsson (ny)

Mitt tips: Mittenlag som kan överraska både uppåt och nedåt i tabellen. Om det är något lag jag skulle vilja helgardera när det gäller placering så är det just Ariel.

Inga kommentarer: