25 maj 2010

För lite personal på äldreboendet, säger Socialstyrelsen

Äldreboendet utredde sig själv
Som jag tidigare har rapporterat så gjorde jag förra året en Lex Sarah-anmälan mot ett äldreboende i Mönsterås, beroende på att hela avdelningar vissa dagar inte fick frukost förrän framåt 11.00, samt att en kvinna inte fick hjälp i tid. När jag pratade med personalen hänvisade de till personalbrist. När socialförvaltningen utredde sig själv påstod man att de äldre fick frukost när de ville. Inte ett ord om personalbrist. Läs här.

Oanmäld inspektion visade på brister
Idag berättar Barometern/OT om en oanmäld inspektion från Socialstyrelsen på ett äldreboende i Mönsterås kommun. Inspektionen visade att bemanningen var alldeles för liten för att tillgodose de äldres behov den kväll undersökningen gjordes. Detta är en brist som föranleder kritik och åtgärder, enligt Socialstyrelsen. Vidare framgår att omvårdnadspersonalen inte alltid får stöd från sjuksköterska i medicinska frågor. Även den aspekten ingick i min Lex Sarah-anmälan.

Utmärkt med oanmälda inspektioner
Detta visar att jag har varit inne på rätt spår med min anmälan. Låt vara att detta avsåg kvällstid. Utmärkt med oanmälda inspektioner. Då hinner inte cheferna manipulera med fakta, utan verkligheten framträder som den är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag jobbar i denna verklighet och har själv påtalat brister. Detta resulterade i att jag fick börja arbetsrotera en tid. Sedan var jag inte välkommen till min arbetsplats. Min chef som jag hade då, tyckte inte det var lämpligt och att det rådde lugn. Blev istället omplacerad. Kan oxå säga att jag fått rätt tillvis del i högre instans. Vilket man från arbetsgivar håll inte vill tillstyrka. För mej är inte detta nåt jobbigt. Jag värnar om omsorgstagarna och vet att personal vill men inte vågar öppna mun. Vi är tillbaka där vi en gång var, när arbetaren stod med mössan i handen.

Jonny sa...

Vore bra om fler chefer uppskattade människor som du. Alla arbetsplatser mår bra av att det finns några som vågar påtala brister, framföra idéer etc. Men många är rädda. Man ska visa upp fina fasader för kommuncheferna, snåla med budget etc etc.

Anonym sa...

Genom mitt fackliga engagemang har jag aldrig suttit på en mellanchefs kontor, utan förhandlat högre upp i hiarkin. Annars kommer det aldrig fram hur enheterna sköts. Men det är obekvämt när man lägger fram dylika ting, hellre låtsas som det regnar och som du skriver ha en fin fasad. Mitt inlägg "miljötänkt vård" 19/5, sett ur arbetstagarsituationen.

Anonym sa...

Vad bra att Socialstyrelsen gör oanmälda inspektioner. Visst borde SoS kunna göra anmälda inspektioner också (det vet jag ju att de gör), men ibland är det just överraskningsmomentet som behöver kommas åt. Hoppas det blir bättring på hela Socialförvaltningen i Mönsterås - i artiklar i pressen ser det ju inte så lysande ut precis.

//Elaine

Anonym sa...

Det dras ner på personalen för att man satsar på annat. T.ex. Industriområdet vid Munken. Det blev bara en stor bassäng som kostade nio miljoner. Kunde man inte döpa den till Rolandshovsbadet. Det blev ju inga industrier. Kung Roland drev igenom det för att visa sin makt mot miljöpartiet som ville bevara den fina naturen och stenåldersgravarna. Det fanns ju bättre platser t.ex. vid bruket med anslutningsvägar mm. Utfarten vid munken är tillräckligt olycksdrabbad. Det var bara prestige från Stureplanscentern.