25 maj 2010

1000 inlägg i skärningspunkten mellan historia och samtid























Mönsteråsbloggen firar idag 1000 inlägg - självklart med det som krävs en sådan dag - champagne.

1000 inlägg
Mönsteråsbloggen firar idag 1000 inlägg. Egentligen var förra inlägget nr 1000, men jag tog bort ett gammalt inlägg för att få till ett jubileumsinlägg och kunna fira med pompa och ståt. Skönt att verkligheten är justerbar ibland.

Sedan april 2008
Jag startade bloggen i april 2008, men systemet kraschade och jag fick lägga in alla gamla inlägg igen i november 2008. Det tog alltså drygt 2 år att nå 1000 inlägg.

Bloggens tre ben
Bloggen startades i sviterna efter att kommunen hade stängt sin frågepanel. Tanken var att öppna ett alternativt forum där olika företeelser i Mönsterås skulle kunna dryftas fritt. Med tiden har bloggens fokus breddats och omfattar idag tre huvudaspekter av Mönsterås – dagsaktuella händelser, lokalhistoria och lokalfotboll; tre ben som förvisso spretar lite, men som ändå hålls ihop av grundtemat Mönsterås. Alla hittar förhoppningsvis något som sammanfaller med sitt intresse.

Fördjupning och perspektiv
Syftet är att belysa olika delar av Mönsterås och sätta in det som sker och som skett i ett historiskt sammanhang. Ibland blir det glimtar, men målsättningen är även att ge fördjupning och perspektiv i en tid av fragmentarisering. Mönsteråsbloggen riktar sig till den som vill ta sig tid att läsa. Jag skulle vilja påstå att bloggen är ganska så allmänbildande, samtidigt som man ibland får ta del av lite udda kuriosa.

Från 500 till 5000
En dag som denna kan man väl få vara lite skrytsam och konstatera att antalet besökare på bloggen har ökat dramatiskt det senaste året – från omkring 500 besökare i månaden våren 2009 till dagens omkring 5000 besökare i månaden. Jag får passa på att tacka alla läsare som gjort sig mödan att ta sig hit!

Fortsätta eller lägga ner?
Efter 1000 inlägg kan det emellertid vara dags att ställa sig frågan om man skall fortsätta eller lägga ner. Ibland känns bloggen som en börda. Det är inte alltid så lätt att publicera ett par inlägg varje dag på mycket kort tid. Men för det mesta är det roligt. Dessutom är jag fostrad till att jobba även när det inte är roligt. Jag tänker alltså inte göra en ”Carolina Klüft” och hålla på bara så länge det är kul.

Så jag kör väl på ett tag till. Så länge jag har något att förmedla. Vänder på ytterligare några stenar. Gräver lite djupare i de historiska arkiven. Ser GIF vinna några matcher till. Jag kan inte lova ytterligare 1000 inlägg, men jag säger inte definitivt nej.

Avslutningsvis har jag dagen till ära valt ut 25 personliga favoriter ur arkivet.

Lokalhistoria

Mönsteråsaffären, del 1, del 2 och del 3.
Artikelserien om epoken Viktor Lund betraktar jag själv som den mest genomarbetade jag skrivit. En delvis bortglömd del av Mönsterås historia.

Lennart Holm drev Holms kiosk i över 30 år
Möten med människor är alltid roligt, och att möta mannen jag alltid mötte i kioskluckan som barn var en höjdare.

Den märkliga gravstenen vid Kronobäck – ett mysterium på väg mot sin lösning
Samarbetet med historikern Roger Axelsson. Nya rön som bryter ny mark är alltid roligt att få presentera. Och det gör vi här.

Utedasset dolde en militärbunker – del 1, del 2 och del 3.
Mycket spännande skogsreportage. En pojkdröm.

På spaning efter det Mönsterås som flytt VII – Torget
Min barndoms kvarter har förstås en särskild plats i mitt hjärta.

Roxy – en klassisk biograf i Mönsterås. Jag såg filmer jag aldrig borde ha sett.
Min barndoms biograf. Kul att återuppliva gamla minnen.

"5-öresbasarna var outbildade översittare" - Kurt Nilsson berättar om ett arbetsliv i folkhemmets skugga, del 1 och del 2.
Min fars berättelse om sitt arbetsliv var intressant för mig att ta del av.

Tonix chockade dansbandsvärlden 1977
Ibland vill man ju skoja till det lite, samtidigt som man berättar en historia. Här hade jag ganska så roligt.

När hav blev hamn i Mönsterås
Spännande att se hur allt har förändrats i hamnområdet på bara ett par hundra år.

Krutspår I – Krutmagasinen i Fliseryd
Kanske dumt att ge sig in och fota där, men spännande var det.

”Ge den djefwulen Hultman ett rapp!” – om ett dråp i Fliseryds socken 1839
Spännande historia som bygger på verklig händelse. Jag utgick här från domstolsprotokoll.

Utse Mönsterås fulaste vykort
Tyckte det var väldigt roligt att vända på perspektivet.

Mannen som trotsade kylan på Läggeviborg
Unik underlig historia och ett intressant människoöde.

Dagsaktuellt
Barnens seger! C och S överens i skolfrågan! Krungård och Mölstad får vara kvar!
Efter att ha kämpat och skrivit om detta under lång tid var det en stor lättnad att få skriva denna artikel.

Centern förlorade valet men vann makten – det dramatiska valet 1985. + 25 år vid makten. Hur länge skall det bli Roland Åkesson?
De här två artiklarna hänger ihop. Här får man en förklaring till varför Centern kom till makten i Mönsterås, samt ett resonemang om varför det snart bör ta slut.

Irénes sista dag i korvkiosken - och min sista Mönsteråstallrik
Lite vemodigt, men kändes ändå bra att vara på plats.

Stugägare har "skenprivatiserat" del av Oknös strandpromenad
Jag hade ju hört ryktet, men kunde inte riktigt tro det. Men allt visade sig vara sant.

Mönsterås Demokratiska Trygghetsparti inför valet 2010 - för dig som vill och vågar tänka nytt
Lite annorlunda partipresentation som jag blev nöjd med.

Socialförvaltningen utredde sig själv och mörkade sanningen + Mygel och skitsnack på Kost och Städ i Mönsterås Kommun
Kanske inte de roligaste artiklarna att skriva, men dessvärre nödvändiga.

Mönsterås Kommun inför övervakningskameror på Storgatan
Årets aprilskämt beredde mig många skratt.

Fotboll
På spaning efter det Mönsterås som flytt XII - Mönsterås AIF – historien om en bortglömd fotbollsklubb.
Att få följa med Curt Sundlöf ut till Mönsterås AIF:s gamla fotbollsplan var fantastiskt roligt.

Sparkar, skuffar och svett - ärrade GIF-veteraner gjorde upp i Idrottsparken
Det här var en riktig höjdare! Läs själva.

Grönskogs IF - storhetsdagarna är förbi
Ett vemodigt bildreportage från en svunnen tid.

Bragdmatch av GIF när FC Vimmerby besegrades med 3-1
Här hade jag väldigt kul. Finns inget roligare än att lite mästrande gestalta en seger över serieledarna.

Övrigt
Nakna damer och bowlingklot, del 1, del 2, del 3.
Kartläggningen av kommunens offentliga konst var en härlig upplevelse.

3 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS på tuseninläggsdagen!!! Och visst sjutton kan du få ihop tusen inlägg till...

Matt sa...

Congratulations! I enjoy your historical blogs as my Great-Grandparents were from Mönsterås. Keep up the good work, but don't burn yourself out.

Thommy Johansson sa...

Grattis,och fundera inte i banorna att lägga ner,du har ju något unikt.