28 december 2010

Socialstyrelsen riktar ny kritik mot äldreboenden

Ny kritik
Socialstyrelsen riktar ännu en gång kritik mot äldreboenden i Mönsterås Kommun, enligt Barometern/OT och Östran. Det är Torshaga och Åshaga som får kritik bland annat för att man håller dementa inlåsta utan tillsyn. Det finns också en kritik mot de kodlås som finns på avdelningarna idag, vilket gör det för svårt för dementa att komma ut om de så önskar (olaga frihetsberövande). Även personalen ansåg att bemanningen var för låg. Socialchef Eva Augustsson hittar som vanligt ursäkter och verkar nöjd ändå: – Socialstyrelsen har funnit brister, men vi konstaterar också att beslutet inte är förenat med någon allvarlig kritik, säger hon enligt Barometern/OT.

Jag är inte förvånad
Jag är inte förvånad. Jag har vid flera tillfällen skrivit om mina erfarenheter från äldreomsorgen i Mönsterås. Jag gjorde en Lex-Sarahanmälan för ett par år sedan då jag upptäckt att de äldre på vissa avdelningar inte kom upp och fick frukost förrän klockan 11.00 (läs hela min historia här). Personalen hänvisade då till personalbrist. När sedan kommunen skulle utreda sig själv mörkade man hela historien och skyllde på att jag inte kände till deras rutiner och därför hade missförstått allt. Efter anmälan fick jag aldrig mer städa på Åshaga eller Torshaga. Först ett år efteråt gjorde Socialstyrelsen en egen utredning och kom med mycket allvarlig kritik mot just Åshaga. Det blev förstås en upprättelse för mig.

Utöver detta så blev de livrädda när jag hjälpte en dement kvinna när ingen personal fanns på plats. Hon behövde en sjuksköterska, men ingen personal kunde hjälpa henne dit. Själv kunde hon inte gå dit pga kodlåsen. Avdelningarna är nämligen låsta även dagtid så att fullt myndiga människor inte skall kunna gå som de vill. Jag minns att det var väldigt noga med koderna så att de äldre inte skulle kunna lämna sin lilla korridor på eget bevåg, vilket de förstås har rätt till. Även den som bor på ett äldreboende är myndig med fri rörelserätt. Jag for mycket illa av de hemliga koderna som gjorde att det tog stopp för de flesta där avdelningen tog slut.

Det är ju just sådana brister som Socialstyrelsen nu tar upp, även om det avser natt. Eva Augustsson påstår dock att det fungerar bättre dagtid. Jag kan dock försäkra att så inte är fallet.

Andra problem
Kritiken skall förstås i första hand riktas mot de chefer som mörkar och skyller ifrån sig. Personalen är förstås "helig" och oantastlig. Men jag lade under min städtid märke till en viss nedlåtande jargong gentemot de äldre som fanns hos en liten minoritet hos personalen. Det gällde särskilt en kvinna på Torshaga som ibland skällde på de äldre när de blev besvärliga och störde hennes kaffeplaner. En gång hade hon just lagt en man som skulle vila. Själv satte hon sig för att dricka kaffe. När så mannen redan efter ett par minuter påkallade hennes uppmärksamhet och behövde gå på toaletten fick han en ordentlig utskällning - hon kunde minsann inte gå hit och dit. Han fick bestämma sig om han skulle vara i sängen eller uppe. Allt i en nedlåtande ton.

Även om 99% av personalen gör ett fint jobb, så undrar man vem som tar ansvar för det lilla fåtal som inte sköter sig. Det räcker med en för att de äldre skall fara illa.

Inga kommentarer: