Svenskt Näringsliv (SN) vill särbehandla dem som läser humanistiska ämnen på universitetet och ge dem mindre studiebidrag (se ex Svd. Rapporten återfinns här.). Orsaken är att humanister har svårare att få jobb och inte bidrar till samhällsnyttan. Universiteten skall alltså vara duktiga idiotfabriker som fabricerar effektiv arbetskraft för marknadens behov.
Förenklad instrumentell världsbild
Att SN styrs av en förenklad instrumentell marknadsliberal världsbild är i och för sig ingen nyhet. Samma ideologi möter oss i arbetsmarknadspolitiken. Människor förväntas flytta dit jobben finns. Människor skall slitas upp med rötterna och likt boskap flyttas till de gröna betesmarkerna. När sedan det gräset är uppätet (företaget har flyttat utomlands) så går flyttlasset till nästa fält. Det påminner inte så lite om gamla tiders statarliv.
Sverige unikt i sin ytliga synMen nu handlade det alltså om humaniora. Frågan är om det i Europa finns något annat land som har en så ytlig och instrumentell syn på utbildning och humanistiska ämnen. Ja, jag skulle till och med vilja påstå att det finns ett förakt för tänkandet och funderandet, för alla som säger "stopp, vänta lite...kanske kan man se det så här istället". I Frankrike och andra kulturländer förmår man att uppskatta humanioras betydelse – för kritiskt tänkande, för förmågan att tänka nytt och kreativt, för välbefinnande, för mänskliga värden, för insikten att människan är förmer än homo oeconomicus.
Kronjuvelerna i utbildningen
I många länder är ämnen som filosofi, litteraturvetenskap och historia kronjuvelerna i hela utbildningsprogrammet som ger landet spänst, djup och sammanhang för de mer BNP-inbringande områdena. De har insett att man inte kan bygga ett lands karaktär och ryggrad på kapital och ingenjörskonst. Även vår nordiska granne Danmark är överlägset Sverige i detta avseende. På Copenhagen Business School kan man numera läsa kandidatprogrammet Business administration and Philosophy.
Därför är det bra att fördjupa sig i historiaDet händer ibland att jag får frågan varför man bör fördjupa sig i historia. Jag ska avsluta dagens inlägg med de svar jag har.
1. Historia ger referensramar och allmänbildning.
2. Historia ger nutidsförståelse. Var och när tog en utvecklingsprocess sin början?3. Historiska studier är intellektuell utmaning/träning. Man kan lära sig att självständigt ta ställning till fakta och argument.
4. Historia kan bidra till en meningsfull fritid.
5. Historia kan vara yrkesförberedande, exempelvis som forskare, lärare, turistbranschen.6. Historia fostrar till ansvar när man ser sammanhanget.
7. Historia kan vara frigörande – historia kan användas i samtiden, dra lärdomar, öka tilltron till den egna förmågan att påverka.8. Historia kan skapa individuella och kollektiva identiteter.
9. Historia kan avslöja myter och falsk historieskrivning.10. Historia kan bidra till civilisationskritik genom att man inser att nuet inte utgör en absolut norm. Vad kan man lära av människor i andra tider?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar