10 september 2009

Fruktan lever vidare - premiäröppet idag


Eva Hult bakom den gamla disken i "Fruktan".

Premiär för "Nya" Fruktan
Idag var det premiäröppet för "Nya" Fruktan i det gamla gröna huset på Sjögatan. Som Mönsteråsbloggen tidigare har rapporterat har affären flyttat ner från Storgatan efter minst 57 år i samma hus (se här, här och här).

Mycket jobb, men roligt
Det har varit mycket jobb för Eva Hult och hennes man de senaste veckorna för att hinna bli klara i tid. Många hade kanske inte orkat öppna affären på ett nytt ställe, men Eva brinner för sin butik.

- Jag tycker det är så roligt med det här, förklarar hon.

Te och kaffe
I den lilla mysiga affären är det ordning och reda. Utmed väggarna står rader med te och kaffe. Det finns också lite godis, frukt (för dagen svenska äpplen och plommon), marmeladburkar och trevliga presentkorgar. Och i ett hörn tycker jag mig till och med se alkoholfritt nattvardsvin (månne en tradition från tiden då tanten i Pingstförsamlingen hade butiken).

- Jag väntar på fler varor. Det kommer snart mer kaffe, säger Eva som inte tycker att folk ska behöva åka till Kalmar för att köpa lite originellt kaffe eller te.

Eva visar mig också den gamla bänken som har fått följa med från den gamla affären. Själv köper jag en strut med smörkola av en sort som Fruktan har sålt under många många år, kanske sedan min barndom rent av.

Hur som helst. Fruktan lever vidare. En affär vi ska vara rädda om, tycker jag.


Eva i en annan del av affären.


I det här gröna huset på Sjögatan har "Fruktan" öppnat.

2 kommentarer:

jerjo2 sa...

Tack för tipset om smörkolan, de var fantastiskt goda!
Struten finns på bild på min blogg.

Jonny sa...

Så trevligt! Ja, de är fenomenalt goda. Men man får akta tänderna.