6 april 2011

Premiärnerver IX – Sexan nästa för SSG IF? Inför division 5 sydöstra 2011

SSG IF
Jag fortsätter idag genomgången av lagen i division 5 sydöstra och turen har kommit till det fjärde Ölandslaget SSG IF (Stenåsa-Sandby-Gårdby IF). Tidigare lag som presenterats är: Böda/Högby, Glömminge IF, IFK Kåremo, Ljungbyholms GoIF, Läckeby GoIF, Mörbylånga GoIF, Norra Tång BK och Rockneby IK.

När SSG bildades har jag inte lyckats utröna, men namnkonstellationen låter mig ana att det från början var tre föreningar som vid något tillfälle gått samman. Som hemmaplan anges Björkvallen i Norra Kvinneby på Östra Öland. Men när man klickar på kartsymbolen på lagets sida hos Smålands FF så hamnar man konstigt nog på Mörbylångas hemmaplan Skansen, vilket förmodligen är en feldirigering.


SSG har sin hemmaplan i Norra Kvinneby på Östra Öland.
















Pendlarlag
SSG är ett av många pendlarlag – här mellan femman och sexan. Förra säsongen var man tillbaka i femman igen efter ett par år i den lägsta divisionen. Och det gick bra. En fin fjärdeplats med få insläppta mål är ju inte illa som nykomling. I år tror jag att man får det svårare.

Försäsongsmatcher
Laget redovisar varken nyförvärv eller spelarförluster på hemsidan. Med 23 man har man ingen bred trupp, men kanske kan man klara sig på det. Försäsongsmatcherna visar på knappa segrar mot division 6 lag, och en storförlust mot seriekonkurrenten Ljungbyholm (som jag tippat som mittenlag). Så här har det gått (senaste matchen först): vinst mot Möre (div 6) med 3-2, vinst mot Persnäs (div 6) med 3-0, förlust mot Ljungbyholm med 1-7, vinst mot Söderåkra (div 6) med 1-0.

Resultat de senaste åren
2010 – 4:a i div 5 sydöstra.
2009 – Seriesegrare i div 6 Kalmar.
2008 – 4:a i div 6 Kalmar.
2007 – 9:a i div 5 sydöstra. Degradering.
2006 – 4:a i div 5 sydöstra.
2005 – 7:a i div 5 östra.
2004 – 8:a i div 5 sydöstra.
2003 – 3:a i div 6 Öland (verkar ändå ha gått upp).
2002 – 5:a i div 6 Öland.

Inbördes möten:
Lagen möttes i seriespel 2005. Då vann Mönsterås GIF båda mötena – hemma med 3-1 och borta med 2-0.

Mitt tips: SSG hamnar som bäst på kvalplats om man får ordning på defensiven, men riskerar annars att åka ur.

Nu återstår bara att presentera Ängö BK, Blomstermåla IK och Mönsterås GoIF. Förhoppningsvis kan jag dessutom göra en liten specialare om gamla derbyn mellan just Blomstermåla och GIF, men troligen får den artikeln anstå till det är derbydags. Därefter kommer en sammanfattande artikel om division 5 sydöstra och jag avslöjar då hur tabellen kommer att se ut efter sista omgången. Hittills har jag bara tippat lagens ungefärliga plats i tabellen. Innan seriespelet drar igång ska jag också presentera GIFs damlag och diskutera deras chanser i år.

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Läser dina inför artiklar med stort intresse.. Tror att Ängö blir och räkan med i den serien.

Jonny sa...

Roligt! Ja, jag tror också Ängö blir farliga.