25 juli 2009

Mönsteråsbloggen ser tillbaka - inläggen jag minns bäst

Sedan jag startade Mönsteråsbloggen i april 2008 har det blivit 461 inlägg. De flesta kan hänföras till bloggens tre huvudteman: lokalhistoria, Mönsteråsaktuellt och fotboll. Målsättningen har alltid varit att ge fördjupning och perspektiv i en tid då yta och förenkling premieras. Sedan jag införde statistikfunktionen i februari har bloggens unika besökare tredubblats från ca 25 till ca 75 per dag enligt Susnets sätt att räkna.

Bloggartiklar försvinner snabbt och hamnar i arkivet. Nedan länkar jag till de inlägg jag minns bäst och som av olika skäl kändes särskilt roliga eller viktiga att skriva:

Lokalhistoria
Utedasset dolde en militärbunker, del 2, del 3.
En personlig favorit som omfattade spännande spaningar i skogen. Helt surrealistiskt. Som hämtat från en pojkbok från 50-talet. Skulle vilja ha den överst på bloggen alltid.

På spaning efter det Mönsterås som flytt VII - Torget
Torget har en särskild plats i mitt hjärta. Den här artikeln väckte många minnen till liv från en tid jag gärna skulle vilja få tillbaka.

Lennart Holm drev Holms kiosk i över 30 år.
Att få träffa Lennart Holm efter drygt 20 år var en höjdare.

Nakna damer och bowlingklot, del 2, del 3.
Kan väl bara säga att jag hade sanslöst roligt när jag gjorde denna. Och jo, offentliga skulpturer är lokalhistoria.

Folkparken som försvann.
En bortglömd bit av Mönsterås historia. Är jäkligt nöjd och stolt över denna artikel som jag här introducerar.

När rivningshysterin drabbade Mönsterås
Kändes fint att få lyfta fram ett annat Mönsterås än det vi ser idag.

Roxy – en klassisk biograf i Mönsterås. Jag såg filmer jag aldrig borde ha sett.
Roxybiografen – ja, nästan alla mönsteråsare har väl minnen därifrån. Nostalgi.

När Gud förvandlade brännvin till vatten
Tycker att min fars berättelse är en höjdare med kul sensmoral.

Dagsaktuellt från Mönsterås

Centern förlorade valet men vann makten – det dramatiska valet 1985.
Är himla nöjd med denna. Hur många vet hur Centern och Roland Åkesson kom till makten? Här får man svaret.

25 år vid makten. Hur länge skall det bli Roland Åkesson?
Ingen annan verkar ställa frågan. Kände mig nöjd när jag gjorde det. Hyfsad analys också.

Vad har Roland Åkesson och Urho Kekkonen gemensamt?
Den här var jag stolt över eftersom min fru kommer från Finland och jag från Mönsterås.

De svenska socialdemokraternas behov av fadersgestalter
Skrev detta första maj och tyckte jag fick till det ganska bra.

Mönsterås och Högsby slås ihop till Rolandsåsar
Mitt aprilskämt från i år. Ingen reagerade så antingen var det väl tråkigt eller för enkelt.

Mönsterås har en demokratisk bristsjukdom
Lyckas på lite utrymme och ganska offensivt sammanfatta vad jag känner.

Fotboll

På spaning efter det Mönsterås som flytt XII - Mönsterås AIF – historien om en bortglömd fotbollsklubb.
Den här artikeln krävde både forskning och ett trevligt möte med GIF-legendaren Curt Sundlöf.

Mönsterås 6 – Rockneby 3 – Fint Mönsteråsspel när Niki bjöd publiken på tre cirkusnummer av klass.
Innan matchen hade jag skrivit att ”ikväll besegras Rockneby och målskyttet lossnar”. Klart det var roligt att få rätt. En viktig seger och en rolig match.

Mönsterås 0 – Möre 3 – Egyptiskt mörker över Idrottsparken när GoIF halkade bort sig i ösregnet.
Hur beskriver man en förlust utan att vara sketsur? Jag gjorde så gott jag kunde.

Annat
Journalistikens uppgifter och mediakrisen
Allvarligt. Ettrigt. Ilsket. Stringent.

Introverta och blyga får upprättelse
Kändes fantastiskt att få skriva det här.

Inga kommentarer: